Guide vid köp av systemkamera

2010-05-23, 14:13:57 / Kategori: Guider
Eftersom jag endast använt Nikon skriver jag bara om dem här. Canon har modeller som motsvarar Nikons, exempelvis Nikon D3000 och Canon EOS 1000D. Skillnaderna är små.

Nikon D3000
(med objektivet 18-55) ca 400 €
10,2 mp - ISO max 1600 - 3 bilder/sek - Guideläge

Perfekt som första systemkamera! En av menyerna är gjord som en guide; där lär du dig vilka inställningar du ska använda i olika situationer och hur man fotograferar manuellt.



Nikon D5000 (med objektivet 18-105 VR) ca 800 €
12,3 mp - ISO max 6400 - 4 bilder/sek - Videoinspelning - Vinklingsbar LCD-skärm - Live View

D5000 är en annan bra förstakamera. Den största skillnaden jämfört med D3000 är den vinklingsbara skärmen, videoinspelning, Live View (dvs att du kan se motivet på displayen när du fotograferar) och priset förstås... Själv har jag klarat mig utan alla dessa tre funktioner, så jag skulle nog satsa på en D3000 med ett bättre objektiv istället.



Nikon D90 hus
ca 730 €
12,3 mp - ISO max 6400 - 4,5 bilder/sek - HD-videoinspelning - Live View

En aning mer tåligare kamera gjord för semiproffs. Skillnaden från D5000 är att den har en liten display på ovansidan med info, inbyggd trådlös blixtstyrning och inbyggd autofokus-motor (vilket gör att du även kan använda objektiv som är utan motor). Jag har använt föregångaren D80 de senaste två åren, och den räckte bra för mig så länge jag bara gjorde mindre fotouppdrag. Rekommenderas varmt åt den som vill ha en lite mer avancerad kamera.




KOMMENTARER

» NAMN
» E-POST

» URL

Kommentera inlägget här:

Kom ihåg mig?